Samenvatting
People are more engaged in stories than in facts en figures. Onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat informatie weergegeven in een verhaal tot 22% beter worden onthouden. Het is daarom niet zo gek dat verhalen al eeuwen bestaan. Door verhalen te vertellen kunnen we als mens de wereld om ons heen, en wat we zien en horen beter verwerken en structureren. En daarna in verhaalvorm doorvertellen. In deze les neem ik je kort mee in de achtergrond van storytelling.
Inhoud les 1
1.1 De grootste kracht
Storytelling is een goede strategie om de betrokkenheid met klanten te versterken en een emotionele band met je bedrijf te creëren.
De grootste kracht van storytelling is dat het:
- Emoties oproept.
- En dat het zorgt voor verbinding.
Een verhaal dat goed wordt verteld, wordt onthouden en doorverteld. Hierdoor ontstaat er een ambassadeurschap zonder dat je erom vraagt. En weten we allemaal, mensen kopen van mensen en het beste bewijs is een verhaal horen uit iemand anders zijn mond voordat we tot aanschaf overgaan.
1.2 Dit doet emotie in je verhaal
Door storytelling in te zetten worden emoties opgeroepen waardoor er een diepe emotionele verbinding ontstaat met je klant. Op deze manier hebben zij de mogelijkheid om herkenning te ervaren. De aangeboorde emotie zorgt dus eigenlijk voor de indruk die je achterlaat en de impact die het maakt.
Hier zijn 10 redenen die laten zien dat emotie de drijvende veerkracht is achter storytelling.
- Betrokkenheid: emotie trekt het publiek naar het verhaal, waardoor ze zich meer betrokken voelen en langer geïnteresseerd blijven.
- Herinnering: verhalen die emotie oproepen, worden beter onthouden. Ze blijven langer hangen in je geheugen.
- Empathie en identificatie: door emoties te delen, kunnen luisteraars zich verplaatsen in de personages en situaties, waardoor ze zich beter kunnen identificeren en empathie ontwikkelen.
- Impact: verhalen die emoties oproepen, hebben een grotere impact en kunnen gedrag en attitudes veranderen.
- Authenticiteit: emotionele verhalen voelen authentieker en oprechter, wat vertrouwen opbouwt tussen de verteller en het publiek.
- Motivatie: emotie kan mensen motiveren om actie te ondernemen, of het nu gaat om het kopen van een product, het steunen van een zaak of het veranderen van hun gedrag.
- Identificatie: door emotie kunnen mensen zich identificeren met de personages en situaties in het verhaal, wat zorgt voor een diepere verbinding.
- Communicatie: emotie helpt complexe ideeën en concepten op een eenvoudige en begrijpelijke manier over te brengen.
- Creativiteit: emotionele verhalen stimuleren de verbeelding en creativiteit, waardoor ze vaak interessanter en dynamischer zijn.
- Sociale verbinding: emotionele verhalen brengen mensen samen en creëren een gedeelde ervaring, wat de sociale banden versterkt.
- Vermaak: emotie in verhalen toevoegen maakt verhalen aantrekkelijker en plezieriger om naar te luisteren of te lezen, waardoor ze beter aanslaan bij je publiek.
1.3 Emotie versus feitelijk
De inzet op emoties zorgt ervoor dat we verhalen dus beter onthouden. Denk maar eens terug aan de bedtime stories. Of aan familieverhalen en herinneringen die met je zijn gedeeld. En die jij in je brein hebt opgeslagen. Als mens vertellen we verhalen. Vroeger in tekeningen, tegenwoordig door te praten of te schrijven. En als ondernemer vertel je authentieke verhalen om je merk, je idee of kennis te verkopen.
Ik noemde net al enkele redenen waarom verhalen zo fijn voor ons brein.
In ons brein gebeurt het volgende bij een verhaal:
- Verhaal geeft structuur
- Emotie raakt je emotionele brein
- We slaan een verhaal makkelijker op
- Sociale verbinding door verhalen
- Verhalen zetten aan tot actie
- Verhalen werken verslavend
Maar nu komt het. Verhalen met emotie worden beter onthouden dan feitelijke verhalen. En dit heeft alles te maken met dat emoties iets oproepen in ons brein waardoor bepaalde stoffen vrijkomen. Plus dat we door de emotie of de associatie aan die emotie een herinnering krijgen waardoor we die gevoelens van toen ervaren.
Een verhaal wat alleen bestaat uit feitelijke informatie roept een taalgebied aan in ons brein. Informatie hierin opslaan lukt vooral door te leren en te herhalen.