Les 8 – Content verspreiden

Samenvatting

Als je dan die verhalen bieb hebt. Dan is het natuurlijk wel de kunst om deze te verspreiden. De een gaat goed op een goede planning. De ander is meer van go with the flow. Ik ga je niet vertellen dat je elke dag moet posten. Maar wil je wel aanraden om geregeld zichtbaar te zijn op diverse kanalen voor de lange en korte termijn.

Inhoud les 8

Les 8.1 De waarde van content

Alles wat we tot nu toe hebben gedaan heeft ertoe geleid dat je nu beter weet hoe je storytelling kunt inzetten voor je authentieke verhaal. Je weet hoe je een verhaal kunt opbouwen, en hoe je steeds weer als je nieuwe verhalen of content stukken schrijft een check kan doen of deze bijdraagt aan je waarom, je visie en je waarden. Hoe vaker je terugpakt en checkt op deze punten hoe makkelijker het wordt om steeds weer nieuwe verhalen uit je mouw te schudden. Al zullen er altijd verhalen zijn, die blijven. 

Wat je doet met het verspreiden van content is dat je door het delen van je verhaal in verschillende content stukken je ideale klant traint. Je traint ze en laat ze stapsgewijs kennis maken met jouw waarden, wie jij bent, waar je vandaan komt en waar je voor staat zonder dat je het steeds opnieuw hoeft te vertellen. Je staat ergens bekend om. En wordt als je doorgaat vanzelf een autoriteit in je vakgebied. 

Les 8.2 Strategisch spreiden van content

De verhalen die je creëert kun je in principe via alle mogelijke kanalen die je wilt verspreiden. Schrijf je bijvoorbeeld een stuk voor op je website of maak je een podcast. Vertaal die dit naar 1, 2 of 3 verschillende socialmedia posts. Of zet het om in een video of stuur het in een nieuwsbrief. Je hoeft echt niet voor elk kanaal steeds iets nieuws te bedenken. Al lenen sommige verhalen of formats zich wel beter voor het ene of andere kanaal. 

Wat ik mijn klanten altijd adviseer is om een combinatie te vinden voor de korte en lange termijn. En minimaal 2 of 3 kanalen te gebruiken. Zo raak je niet in paniek als Instagram er ineens uit ligt en je business daardoor helemaal op zijn gat ligt. Bijvoorbeeld voor de korte termijn Instagram berichten en voor de lange termijn een SEO blog. 

Een die ik je echt op het hart wilt duwen is: bouw aan een e-maillijst. Wanneer mensen zich inschrijven voor je lijst, dan zijn die adressen in jouw bezit. En ben je niet zo afhankelijk van andere kanalen. Daarbij bouw je hierdoor ook aan een lange termijn content kanaal. 

Les 8.3 Contentplanning

Maak voor jezelf een kalender. Ik ga je niet zeggen je moet minimaal 5x per week posten en elke dag reels maken om te groeien op social media. Het is net wat je doel is van je content. En wat voor jou daardoor de juiste mix is. Waarbij headspace bij mijzelf altijd voorop staat. 

Als jij voor jezelf een bepaalde content mix hebt bepaald en een ritme van posten. Dan kun je gaan kijken naar wat wil ik wanneer delen door terug te vallen op je waarden en core beliefs, of je hero journey’s.

Probeer een afwisseling te vinden in waarden en de core belief die je wilt uitlichten en het kanaal. Combineer en wissel af zodat er variatie ontstaat. 

En wees niet bang om dingen te herhalen. Of te hergebruiken in een zelfde of een ander jasje. 

Sweet as Honey

Content maken kan overweldigend voelen. Omdat we het zo graag zo goed willen doen. En dan stuck raken in de uitvoering. Of losse flodders schieten omdat we denken ik moet weer even zichtbaar zijn. Content en vooral authentieke content is de meest menselijke vorm van marketing en verbinding leggen. Maar zonder strategie heb je geen richting. En dragen die mooie verhalen die je in je draagt en hebt opgeschreven niet bij aan de opbouw van je merk, als je ze niet deelt of niet geregeld deelt. Zonder doel geen richting he. En jouw doel is om de go to person te zijn in de markt en te zorgen dat die klanten aan je lippen hangen toch? Niet leuren maar gewoon magnetisch aantrekkelijk zijn. 

In de basis heb je met al je verhalen en alles wat we hebben gedaan een hele mooie magnetische fundering voor jezelf neergelegd. Wil je echt een uplevel maken in je content strategie? 

Dan is Sweet as Honey voor jou een mooie volgende stap. Omdat je hierin stap voor stap je eigen hart gedreven contentstrategie passend bij jou, je merk en je bedrijf. Een plan wat richting geeft en houvast biedt en je doet onderscheiden in de markt. 

Wil je zoet worden als honing zodat de klanten op je af komen door authentiek zichtbaar te zijn? Doe dan mee aan Sweet as Honey.  Want is zonde als die mooie verhalen op de plan blijven liggen.