Samenvatting
Alles beslissende momenten. Je hebt ze zeker weten. Dit zijn de momenten waar jij de hero bent van je reis. Maar naast deze hero verhalen, hebben we het ook gehad over jouw waarden en de betekenis hiervan. Hoe zou je die kunnen omzetten in content? In deze les gaan we een start maken met jouw verhalen bieb.
Inhoud les 7
Les 7.1 - De magnetic content formule
In mijn coaching werk ik altijd toe naar het zijn van een Energetic Legacy Bee-ing en maak hiervoor gebruik van mijn Legacy Bee-ing blueprint. Want wanneer je accepteert wie je bent, authentiek durft te zijn en keuzes maakt word je energetisch aantrekkelijk en een autoriteit in de markt. Want niks is magnetischer dan iemand die echt gelooft in wie zij is en waar ze voor staat. En die vanuit een diepe verankering in het leven voortbeweeg. Het enige wat je dan nog nodig hebt is een content strategie om je boodschap te verspreiden.
De magnetic content formule draagt daar aan bij. Je hebt deze al voorbij zien komen in les 3.
En deze formule bestaat uit je:
- Waarom
- Visie
- Waarden
- Verhalen
De waarom is je drijfveer. En de visie is hoe jij deze waarom tot uiting laat komen. De waarden zijn iets waar jij in gelooft. En de verhalen die je deelt maken je menselijk en authentiek. En geven draagkracht aan de waarom, je visie en je waarden. Ze zorgen ervoor dat je een verbinding kunt leggen met je doelgroep over de verschillende lagen heen. Het één kan niet zonder het ander.
Als je namelijk niet alles inzet en meeneemt in je content is het niet aantrekkelijk of magnetisch want:
Waarom en visie, zonder waarden en verhalen is waardevol maar het komt niet goed over. Wat vertel je nou eigenlijk echt.
Visie en verhalen, zonder waarden en waarom heeft een duidelijke richting, je weet waar je naartoe gaat maar ontbreekt aan een drijfveer en een innerlijk vuur.
Verhalen en waarden, zonder waarom en visie raakt op een emotioneel niveau maar heeft een diepere betekenis nodig en duidelijkheid waarom ze het zouden moeten doen. Anders geen actie.
Waarden en waarom zonder visie en verhalen heeft een gevoel maar heeft meer richting nodig.
Les 7.2 - Jouw waarden en kernovertuigingen
De waarden die je eerder hebt opgeschreven hebben een bepaalde betekenis voor je. Deze betekenis bestaat uit een aantal kernovertuigingen. En die overtuigingen laten zien hoe je je acties doet, komen terug in dat wat je zegt en hoe je schrijft zodat duidelijk wordt waar je voor staat.
En door die kernovertuigingen kun je mensen overtuigingen, activeren, aanmoedigen, raken. En voila, daar heb je content stukken in de basis. Helemaal als je ze gaat combineren met een brug naar een inzicht of product of dienst.
Een kernovertuiging is:
- Duidelijk, niet onderhandelbaar, uit te voeren en laat een duidelijk beeld zien.
- Onderscheidend, uniek en zelfs grens opzoekend
- Je voelt je gepassioneerd over dit onderwerp
- Je kunt dit punt onderbouwen met verschillende verhalen uit je ervaringen uit het verleden
- Je raakt niet uitgepraat over dit onderwerp.
Oefening
Pak de eerdere waarden erbij. Je hebt per waarden een betekenis opgeschreven. We gaan deze waarden verdiepen met jouw kernovertuigingen.
- Waarde 1, schrijf 3 kernovertuigingen op
- Waarde 2, schrijf 3 kernovertuigingen op
- Waarde 3, schrijf 3 kernovertuigingen op
Nu dit helder is gaan we kijken of we je kernovertuigingen om kunnen zetten naar een verhalen bieb. Je hoeft nog geen hele verhalen te schrijven. Al weet je nu wel hoe je dat kunt doen. Maar schrijf woorden op die je terugbrengen naar toen en die je overtuiging ondersteunen zodat ze bijdragen aan je visie.
- Waarde 1, kijk naar je kernovertuiging en kijk eens of je 3 verhalen hierbij kunt bedenken
- Waarde 2, kijk naar je kernovertuiging en kijk eens of je 3 verhalen hierbij kunt bedenken
- Waarde 3, kijk naar je kernovertuiging en kijk eens of je 3 verhalen hierbij kunt bedenken
- Omcirkel nu de ideëen waar je het meest enthousiast over bent
- En zet deze om in een verhaal rekening houdend met je doel, de verhaal boog en de call to action die je wilt maken.
- Zijn er misschien nog verhalen of situaties die in je opkomen van afgelopen week die je aan je waarde kunt koppelen?
- Kun je nu naar aanleiding hiervan voor elke waarde een contentstuk delen aankomende week?
Een andere optie om je verhalen bank aan te vullen is dus om te kijken naar specifieke momenten die je hebben gevormd. Of waar je iets hebt geleerd.
- Kijk eens naar je eerste 10 jaar, zijn daar momenten die eruit springen
- Kijk dan naar de volgende 10 jaar en ga zo door tot nu.
- Kijk ook eens naar je ondernemersreis bijvoorbeeld. Zijn daarin verhalen te vinden die te delen zijn en passen bij je waarom, je visie en waarden. Dus daar waar jij voor staat en die jou hebben gevormd?
De videotraining Unique Story Points die ik heb gemaakt helpt je om de parels uit je leven te pakken die hebben gezorgd voor de learning die je anderen graag meegeeft. Oneindige inspiratie, en nooit meer denken wat moet ik nu weer delen en vanuit verbinding klanten aantrekken.
Unique Story Points koop je voor slechts € 17,- ipv € 97,- door code MAGNETICSTORY in te vullen.