Les 6 – Lead by example

Om als autoriteit of expert gezien te worden heb je verhalen te delen die laten zien dat jij weet waar je over praat. Lead by example dus.

Samenvatting

Op basis van alle input die je tot nu hebt gekregen is het voor jou nu mogelijk om jouw eigen hero’s journey of jouw signature story op papier te zetten. Eén die laat zien, yes, zij weet waar ze het over heeft en de ander laat zien, oh dit kan ook ook voor mij zijn. Ik kan ook die obstakels overwinnen en naar dit punt komen. Een hero’s journey laat zien wat voor potentieel erin ons schuilt. En wat er mogelijk is. Daarnaast draagt dit verhaal bij aan de visie die jij bezit. En bouw je hierdoor aan je autoriteit positie in de markt.

Inhoud les 6

Les 6.1 - De verhalen boog en de hero's journey

De verhalen boog en de hero’s journey is een iets kortere en uitgeklede variant van de oorspronkelijke verhalen boog. De opbouw is evengoed weer verdeelt in 3 onderdelen.

Begin, midden en eind. Synoniem aan verbinden met je doelgroep, laten zien wat er mogelijk is en om je expert rol te claimen.

  1. Begin met een schets van de situatie voor de uitdaging of doorbraak.
  2. Welke obstakels zijn er die uiteindelijk tot een probleem leiden.
  3. De breakthrough, de breakdown. Wat was het wat zorgde dat je tot de breakthrough of een breakdown kwam. Welke stappen zette je erna, waardoor je groeide?
  4. En je bent geworden wie je nu bent.
  5. Welke lessen neem je mee. Welke inzichten. Welke boodschap.

Een hero’s journey kan je heel goed inzetten voor een talk. Houd het wel concreet en passend bij je publiek en de situatie. De ene keer is die dus kort. De andere keer wat langer.

Les 6.2 - Mijn hero's journey

Oefening

Schrijf je hero’s journey uit. In de vorige les heb ik je al gevraagd om op basis van een specifieke situatie of kruispunt een verhaal te schrijven. Misschien kan je deze nog aanscherpen. Of je kunt er een extra toevoegen. 

Schrijf je verhaal en doorloop deze stappen.

  1.  Je leven voor de breakdown of breakthrough – omschrijf de situatie aan de hand van je jeugd, wat er in je leven gebeurde voordat je je aha moment had en het je leidde naar het nu. 
  2. Wat zorgde ervoor dat het uiteindelijk allemaal opstapelde – welke situaties, signalen zag je maar negeerde je.
  3. De breakdown of breakthrough – een samenloop van omstandigheden die je deed beseffen het moet anders. 
  4. Wie ben je erna geworden – wat werden je nieuwe prioriteiten en wat waren de gevolgen van de beslissingen en acties die je nam. En wat was de les die je leerde door de ervaring. 
  5. Wat zou je iemand anders willen adviseren. Zodat zij niet dezelfde “fout” maken – welke takeaways wil je delen en moet je ideale klant horen zodat ze van jou en je ervaring leren, dit vooral voorkomen en dat bereiken wat ze willen door nu anders te kiezen.