Samenvatting
Wees als een reisleider die op avontuur gaat en neem je klant hierin mee. Het leukste onderdeel natuurlijk van deze training. The art of storytelling. Want hoe zorg je ervoor dat je je luisteraar of lezer geboeid houdt? En ze dat zelfs tot het einde zijn? En jij met je belofte, je zin of inzicht kunt afsluiten. En ze daardoor tot de actie laat overgaan die jij vooraf voor ogen had.
Inhoud les 5
Les 5.1 - De opbouw
Voordat we in de volgende les aan de slag gaan met je Hero’s journey is het wel handig om te weten hoe je een goed verhaal opbouwt. Er zijn verschillende manieren om je verhaal op te bouwen. Een verhaal heeft sowieso altijd een begin, een midden en een eind.
Om ervoor te zorgen dat je deze 3 fases goed uit de verf laat komen wil je:
- Dat het begin een sterke inleiding heeft
- Dat de kern boeiend is
- En het slot onvergetelijk
Les 5.2 - Verhalen boog
Heb je een vermoeden waarom de verhalen van Walt Disney zo goed blijven hangen? Dat is omdat ze altijd gebruik maken van de verhalen boog.
Dit framework kun je voor al je content inzetten. Dus voor socialmedia, voor masterclasses, je bio, je over mij pagina, een training of talk op een podium.
Zie een lijn voor je. De persoon wilt van a naar b maar krijgt onderweg nog een “berg” op haar pad en moet die beklimmen voordat het eindpunt bereikt wordt.
- Je haalt ze binnen met aandacht door een goede hook.
- Introduceer de hoofdpersoon, doel is om de andere kant van de boog te bereiken. Vertel over de situatie.
- De spanning stijgt, zijn er problemen dan wil je deze groter en groter maken. Is er exitement, dan wil je dit meer en meer laten voelen. Alles wordt dus meer en groter. Je werkt toe naar het volgende punt richting je verlangen.
- Benoem de climax, lijkt erop dat de hoofdpersoon het doel niet behaalt. Of dat er een break through moment is. Het is het moment waarop alles verandert. En de hoofdpersoon inziet dat het anders moet.
- Maar door een goede beslissing (het keerpunt / inzicht) gaat hij toch door naar de andere kant van de boog en is het doel weer bereikbaar. Dit is het deel in je verhaal waar alles allemaal samenkomt. Vertel over je stappen die je zelf hebt gezet. Vier je overwinning.
- Sluit af met de ontknoping, het is gelukt! Dit is het deel waar je een samenvatting weergeeft, een oplossing presenteert. Wat is er beschikbaar voor anderen. En waarom is dit volgens jou zo belangrijk.
Les 5.3 - De hook, starten in het moment
De inleiding van je verhaal moet pakkend zijn. Je wilt aandacht trekken zodat mensen geboeid luisteren of lezen.
Je kunt dit doen door te starten met een hook of doordat je start in het moment.
In het welkom begon ik met een situatieschets. Ik nam je kort mee waar ik me bevond. En probeerde met enkele details je een beeld te geven. Dit kan nog uitgebreider. Ik had bijvoorbeeld nog kunnen zeggen hoe de ruimte eruit zag. Hoe ik aan mijn bureau zat, wat ik exact deed achter mijn laptop en welke gedachten er door mij heen gingen.
De hook is een aandachtstrekker. Een korte zin, die je nieuwsgierig maakt waardoor je wilt doorlezen of luisteren. Begin bijvoorbeeld met een vraag, een actualiteit in het nieuws, deel een verhaal.
Les 5.4 - Earn the moment
Ga staan voor je overwinning. Laat zien dat je de fucking living proof bent. Dat je weet hoe het is. En dat jij de go to person bent om dit door te geven. Been there, done that attitude. Maak het groots. Wees trots en laat mensen zo zien, dat ze bij jou moeten zijn. Het vergroot je geloofwaardigheid want you’ve walked the talk.
Het earn the moment is dus een hele fijne om toe te voegen wanneer je bijvoorbeeld een training maakt. Dat heb ik in deze training ook gedaan in de welkomstvideo. Ik zorgde eerst voor wat connectie, maakte de belofte, vertelde wat je gaat leren en deelde een verhaal met een ETR. De ETR vind je in de verhalen boog bij punt 5.
De ETR is onderdeel van je hero’s journey die we in de volgende les gaan uitwerken.
Les 5.5 - Het slot
Vanuit de ETR of de climax werk je toe naar de brug die verbinding maakt met de rest van je verhaal, training, talk of wat dan ook. Het slot zelf is het onderdeel wat het beste blijft hangen bij je klant omdat dit het laatste deel is van je verhaal. Maak deze daarom sterk en sluit af als dat kan met een goede samenvatting, een call to action, een pakkende zin of metafoor.
Les 5.6 - Variaties op de indeling
Ik heb het nu over een begin, midden of eind. Maar je kunt er ook voor kiezen om de indeling een beetje om te gooien. Er is niet persé een goed of fout. Jij kiest wat de beste manier is om je verhaal te delen.
Andere variaties om je verhaal te beginnen:
- Begin met het eind, wordt vaak gebruik als je een bepaald punt wilt maken.
- Begin in het midden, vaak kom je dan binnen vallen met een actie, een specifieke situatie, het moment waar het “probleem” ontstaat.
- Begin bij het begin, en gebruik bijvoorbeeld met een metafoor die een brug kan zijn naar je boodschap.
Oefening
We gaan oefenen met de verhalen boog. Houd bij het schrijven rekening met de stappen in deze boog.
1. Schrijf een verhaal over een belangrijk kruispunt in je leven die impact heeft gemaakt. En die ervoor heeft gezorgd dat je nu staat waar je staat.
2. Kijk eens of je een verhaal kunt schrijven over de afgelopen 24 uur.