Samenvatting
Geef me een kruimel en ik pak je hand. Zo werkt het met duiven. Strooi geregeld zaad, eerst ver, en dan steeds dichterbij. Tot het moment dat ze uit je hand eten. Zo werkt het ook met klanten. Je legt een figuurlijke rode loper voor ze uit en heet ze welkom in jouw wereld.
Inhoud les 3
3.1 Een brand is een emotie
Mensen beslissen en kopen op basis van emoties. En die emoties gaan ze na hun beslissing of aankoop rationaliseren met feiten.
Verhalen, of storytelling gaat natuurlijk ook om het raken van emotie. Wat je eigenlijk dus doet, is door middel van je verhaal iemand sturen, inzicht geven, aanzetten tot actie, motiveren, inspireren of iets anders. En dat blijf je doen totdat ze dus overstag gaan. En de actie doen die jij verlangt.
Als je als persoon het gezicht bent van je onderneming, dan ben je ook je brand. Je brand laat zien wie jij bent, waar je voor staat en zorgt voor verbinding met je ideale klant. Dit gaat verder dan bepaalde kleuren en foto’s. Je brand is vooral jouw eigen energie.
We kiezen mensen uit waar we ons mee verbonden voelen. Mensen die we vertrouwen, waarin we herkenning vinden, waar we naar op kijken en waar we van willen leren.
Jij als persoon trekt daardoor dus ook bepaalde soort mensen aan met dezelfde normen, waarden en visie.
Veel van wat je doet doe je onbewust. Sommige dingen zal je heel specifiek en strategisch willen uitlichten omdat je je op die manier wilt onderscheiden en het ten goede komt aan je brand.
Je brand is een optelsom van onder andere je waarom, je visie, je waarden en je verhalen. Het is zuiver, het is echt. Het is geen kunstje, het is jij, die jij doet.
3.2 Een rode loper
Een rode loper kan je dus zien als de loper waarop mensen stapsgewijs steeds meer naar je toegetrokken worden. Totdat ze over de drempel zijn en ze zich echt in je wereld bevinden.
Als ze zich in jouw wereld bevinden betekent het nog niet, dat ze meteen bereidt zijn om bij je te kopen. Maar wel dat ze verbinding voelen, nieuwsgierig zijn en open staan.
Je hebt lange en korte rode lopers. Een lange rode loper kan je bijvoorbeeld in een training geven. Een korte rode loper wanneer je een masterclass organiseert.
In jouw content, via welk kanaal dan ook, leg je continu de rode loper uit.
De rode loper is eigenlijk een date proces. Je wilt elkaar steeds beter leren kennen.
3.3 Een rode loper opbouwen
Een rode loper in je content is vooral authentiek zijn en je verhalen delen. Laten zien waar jij voor staat, wat jou de expert maakt of hoe jij tot je visie bent gekomen. Wat je interesses zijn, wat jij met je klanten doen, wat jij achter de schermen doet, waar jij uitdaging ervaart en hoe je daarmee omgaat. Alles met als doel verbinding opbouwen.
In deze rode loper is het handig voor jezelf om te bepalen hoe jij wilt dat je brand overkomt. Dat betekent niet dat je iets gaat bedenken wat je niet bent. Maar dat je dingen uitlicht die jij graag wilt laten zien in je content. En die zorgen voor herkenning. Maar ook waarin jij visie en brug deelt naar je producten / diensten. In de opdrachten zie je hiervoor een oefening.
Een rode loper in een training of workshop geeft kaders en richting voor de rest van de dag. Zo weet je klant waar die aan toe is.
Een rode loper in een training / masterclass kan er zo uitzien:
- Naam (ik ben) + welkom bij (naam training / masterclass).
- Belofte, waar lever je ze af. Probeer dit helder, kort en bondig te formuleren.
- What’s in it for them, 3 tot 4 punten die ze gaan leren.
- Kaders scheppen en afspraken maken zodat er een veilige setting wordt gecreëerd, wat wil je uit deze dag, dit uur halen gecombineerd met onderwerp.
- Hoe ziet de rest van de dag eruit, wanneer zijn er bijvoorbeeld pauzes heel handig bij langere dagen.
- Jouw verhaal die een brug maakt naar de rest van de training / masterclass.
In de welkomstvideo heb ik dit principe ook toegepast. Al ben ik daar begonnen met enkele vragen te stellen zodat jij echt even bij jezelf nagaat, oh ja dit wil ik. Ik zit hier goed.
In een live setting kan je interactie met je publiek uitlokken door te vragen wie wil x, y en z. Oké jij, jij en jij .Maar ook bijvoorbeeld vragen of ze willen delen wat ze uit de dag willen halen. Zo voelen ze zich gezien, en wordt de commitment ook groter voor hunzelf om er iets uit te halen.
Oefening
Om authentieke brand verhalen te formuleren en te delen heb je 4 facetten in te vullen. Of in ieder geval heb je voor jezelf helder te maken wat dit voor jou betekent. Ik wil je dan ook aanraden om hier even de tijd voor te nemen omdat dit gaat zorgen dat je echt verhalen vanuit je hart gaat delen.
Authentieke brand stories komen voort uit:- Waarom
- Visie
- Waarden
- Verhalen
Jij wilt succes behalen met je business. Geld verdienen, klanten bedienen, je kwaliteiten en kennis delen en overdragen om voldoening te ervaren. Maar waarom wil je dat eigenlijk? Heb je daar weleens bij stil gestaan? Misschien wel maar anders ga je dat nu doen.
Q: Geef antwoord op de volgende vragen.
- Waarom is succes hebben zo belangrijk voor mij?
- Waarom is het zo belangrijk voor mij om (vul hier je antwoord van vraag 1 in)
- Waarom is dat belangrijk?
- Waarom is dat belangrijk?
- Waarom is dat belangrijk?
- Waarom is dat belangrijk?
Je visie is wat je met je waarom doet. Het geeft richting en zorgt ervoor dat jij jezelf in de wereld zet en actie onderneemt. Verder helpt het je bij interne keuze processen. Als je weet waar je heen gaat en waarom kan je een goede verhalen delen die hieraan bijdragen en je publiek met je meenemen.
Q: Wat voor energie breng jij naar de tafel? Cheerleader, gids, mentor, katalysator, onderwijzer, aanmoedigen. Wat past bij jou?
Jij wilt je verhaal natuurlijk delen met een publiek waar je zelf ook blij van wordt. Deze groep wil jij in beweging krijgen met je boodschap. Laten we daarom dieper ingaan op je ideale doelgroep.
Q: Wat doen ze het allerliefst, wat zijn eigenaardigheden (thee en koffie gelijk?), waar worden ze echt blij van?
Q: Waar liggen ze wakker van? Wat willen ze echt niet?
Q: Wat geloven ze? Welke levensstijl hanteren ze. Wat delen ze graag met anderen hierover?
Q: Wat zijn 2 – 3 woorden die jouw ideale doelgroep omschrijft? Bijvoorbeeld de actieve dromer, de opgebrande 30-er, moderne Moeder Theresa.
Nu gaan we onderzoeken hoe jouw acties en je boodschap het leven van je doelgroep kan transformeren. Welke transformatie bied jij aan?
Q: Waar struggelt je doelgroep het meest mee?
Q: Hoe help jij ze dit oplossen?
Q: Wat hebben ze echt nodig en hoe geef jij ze wat zij nodig hebben?
Q: Omschrijf in enkele woorden de transformatie die jij levert aan je ideale klant.
Q: Schrijf je visie statement uit. Door in 1 zin te zeggen wat je doet, voor wie je dat doet en welke transformatie je biedt.
Ik stoei nog een beetje met die van mij. Maar op dit moment is deze als volgt: ik empower gevestigde ondernemers die zich leeg voelen door hun terug te laten komen bij zichzelf zodat opnieuw kiezen en een authentiek leven en business bouwen waardoor ze rust, voldoening en trots voelen op dat wat ze hier achterlaten.
Je waarden vertellen je waar je voor staat. Wat vind jij belangrijk en hoe navigeer jij in het leven. Je waarden dragen bewust en onbewust bij aan hoe jij beslissingen neemt, hoe jij jezelf presenteert en hoe jij communiceert.
Als jij weet wat je waarden zijn. Kan je op basis daarvan actie ondernemen vanuit een innerlijke beweging en die bijdraagt aan je visie. Het is congruent. En je kunt deze specifiek uitlichten en versterken in je uitingen.
Waarden zijn niet onhandelbaar. Je gelooft ze tot diep in je kern. En waar je zelf ook op handelt en acteert.
Q: Pak een schrift of telefoon erbij. Als je schrijft. Schrijf de vragen op en geef antwoord. Of pak je telefoon erbij en zet een recorder aan. Kom daarna in een wat meditatieve staat en vraag dan het volgende aan jezelf. Of laat iemand deze vragen aan je stellen zodat je in je eigen proces kunt blijven.
Luister de voice message voor meer uitleg >>
- Wat waardeer ik in een relatie? En noem dit antwoord hardop.
- Wat is er hoger nog dan dit antwoord?
Wat levert xxx (je gegeven antwoord uit 1) op?
Waar xxx (je gegeven antwoord 1) leidt dat toe?
Om wat te bereiken?
Wat is het hogere doel van xxx (je gegeven antwoord 1). - Is dat de grootste die er is? Wat is belangrijker en groter dan xxx (je gegeven antwoord uit 2) ?
- Wat meer waardeer je in een relatie?
- Herhaal stap 2 – 4 enkele keren tot je op een punt komt dat je waarden gaat herhalen.
- Luister je opname terug als je die hebt gemaakt. Schrijf de verschillende waarden die je steeds herhaalt op. Welke waarden raken je het meest? Als deze waarden je dag bepalen, word je hier dan blij van? Drijven ze je?
- Schrijf de 3 belangrijkste waarden op.
- Schrijf per waarde uit, wat het specifiek voor jou betekent.
We gaan nog niet al je verhalen opschrijven. Maar je verhalen gecombineerd met je waarom, je visie en je waarden werken samen om een brand verhaal neer te zetten die echt bij jou hoort. En wordt gedreven van binnenuit. En daar zit meteen de kracht van storytelling en emotie overbrengen.
De combinatie van deze 4 facetten zorgen ervoor dat je een brand met authentieke verhalen kunt schrijven of vertellen die intentioneel zijn, een doel hebben, richting geven en voor verbinding zorgen.