Samenvatting
Afhankelijk van het te delen verhaal bepaal je vooraf wat er wel en niet in moet. In dagelijkse gesprekken zal dit niet zo aan de orde zijn. Maar als je een pitch, training, of presentatie geeft kan het handig zijn om bepaalde onderdelen meer of minder te benoemen.
Inhoud les 2
2.1 Soorten verhalen
Een verhaal kan informatief, amusant of overtuigend en tot actiegericht zijn. En afhankelijk van je doel doe je het één meer of minder.
1. Oprichters verhaal
Als ondernemer wil je kunnen vertellen waarom je doet wat je doet, hoe je tot je oplossing bent gekomen voor jouw product of dienst of waarom je bent gestart met ondernemen. Hier zitten we heel erg op de waarom en het ontstaan van je bedrijf en de oplossing (mogelijk liep je zelf ergens tegenaan) en heb je daarvoor iets ontwikkeld.
2. Achtergrond verhaal
Wie ben je, waar kom je vandaan en wat je drijft je? Hoe ben je hier gekomen en wat heb je onderweg geleerd, welke inzichten heb je opgedaan die voor bepaalde visie of keuzes hebben gezorgd?
3. Doorbraak verhaal
Vanuit een dieptepunt toch een overwinning behalen. Een hero’s journey. Wat zijn die van jou? Dit soort verhalen inspireren want je deelt je inzicht met anderen. En laat zien wat er voor hun eventueel ook mogelijk is.
4. Innovatie verhaal
De ontwikkeling van een product of dienst. Hoe is iets tot stand gekomen. Wat zijn de hobbels geweest onderweg, hoe is de uitvoering geweest, wat voor vernieuwing biedt het? Door dit enthousiast te vertellen steek je mensen aan, en krijg je mensen mee in het concept of de doorontwikkeling.
5. Jouw signature verhaal
Het is handig om meerdere signature verhalen te hebben in je bibliotheek. Zo kan je variëren en het best passende verhaal delen in een setting. Een signature verhaal is iets wat echt jou reis kenmerkt. Vaak is een grootse gebeurtenis die je vormt. Of een fascinatie voor een bepaald onderwerp.
6. Verander verhalen
Misschien wil je wel grootse verandering teweeg brengen. Bijvoorbeeld de mentale welzijn binnen de maatschappij verbeteren door verandering op scholen te starten. Waarbij lessen niet meer alleen maar draaien om rekenen en schrijven. Maar vooral om sociale vaardigheden die het EQ verhogen en die op de lange termijn bijdragen aan een gezond mentaal welzijn. Laat zien wat er moet veranderen, welke obstakels zijn er nog, wat is het mogelijke resultaat en hoe kan je dit zo goed mogelijk laten zien. Dat mensen echt willen veranderen.
7. Interne verhalen
Werk je in een organisatie met meer mensen dan zijn er ook interne verhalen. Verhalen die kunnen bijdragen aan het laden van je kernwaarden en waar je voor staat.
8. Succes verhaal
Soms vliegen ze je om de oren. Maar het is toch geweldig om te lezen? En het helpt jou en ook je klant om te bepalen of je met iemand wilt samenwerken. Een succesverhaal laat zien hoe jij iemand van a naar b hebt gebracht. Dit kan je zelf schrijven en hiermee laten zien hoe jij je werk verricht en dat dit waardevol is. Maar het is natuurlijk nog beter als iemand anders een verhaal over jou deelt met zijn of haar behaalde succes.
Er zullen vast en zeker nog meer verhaal soorten zijn. Maar ik houd het even hierbij.
2.2 Mijn signature verhaal
In mijn verhaal vertel ik geregeld dat ik heel goed weet dat het leven eindig is. Omdat ik van dichtbij heb meegemaakt dat het leven van de een op andere dag anders of of over kan zijn door het ziek zijn van mijn moeder en het overlijden van mijn beide ouders. En dat dit een grote drijfveer is voor mij om het leven te leven en geen spijt te hebben op mijn sterfbed.
Een ander verhaal wat hieraan gekoppeld is, is mijn fascinatie voor het familiesysteem en menselijk gedrag. Want door deze kennis en ervaring met deze methodiek voel ik me dankbaar dat ik het leven heb gekregen en ben ik het mezelf en mijn ouders schuldig dat ik er alles uit haal en verantwoordelijkheid pak.
Maar heb ik ook veel meer begrip en empathie voor de mens tegenover mij. Omdat we allemaal een lot met ons meedragen die ons gedrag positief en minder positief beïnvloedt. Dit zijn bijvoorbeeld 2 dingen die ik geregeld terug laat komen in mijn coaching, trainingen, talks en content. Hoe je zo’n verhaal verteld, ga je natuurlijk nog leren.
Hieronder vind je mijn signature story die ik inzet voor mijn livedag Choose. Een dag die gaat over zelfleiderschap. Aan het eind maak ik dan, dat laat ik nu niet zien, een brug naar de rest van de dag en kiezen voor jezelf.
Een moment kun je op meerdere manieren gebruiken en inzetten. Dit geeft je misschien wat rust bij het idee dat je 10.000 verhalen moet hebben. Dat is dus niet zo.
2.3 De indeling van een verhaal
Kort gezegd bestaat een verhaal uit een begin, midden en eind. Het soort verhaal bepaald je middenstuk. En of je het een meer of minder doet. In deze training gaan we het voornamelijk hebben over jouw eigen authentieke, signature verhalen. En hoe jij dit kunt inzetten om verbinding te leggen, hoe je je hierdoor kunt onderscheiden in de markt en hoe je hiermee een brug kunt bouwen naar je aanbod.
Maar soms heb je weleens een presentatie of training waarbij:
- Je wilt dat mensen gezamenlijk iets moeten oplossen – methodische structuur
- Je advies geeft op een probleem – advies structuur
- Je het publiek iets wilt laten doen – instructie structuur
- Je wilt verkopen, overtuigen van een product of idee – verkoop structuur
En dan is het handig om een bepaalde manier van opbouwen ofwel structuur te hebben om je doel te bereiken.
- Methodische structuur
- probleemstelling, wat is het probleem
- analyse, waarom is het een probleem
- mogelijke oplossingen, welke oplossingen zijn er
- vergelijking van oplossingen, wat zijn de voor en nadelen
- Keuze, welke oplossing kiezen we
- Advies structuur
- Probleemstelling
- Advies, wat is het advies
- Argumenten, wat zijn de argumenten
- Onderbouwing, waarom zijn het goede argumenten
- Kanttekening, wat zijn de mogelijke bezwaren
- Instructie, leg uit waarom je dit doet. Het kan namelijk weerstand opleveren.
- probleem, wat is het probleem
- motivatie, waarom moeten jullie het anders doen?
- instructie, hoe moeten jullie dat gaan doen
- stap 1, wat is de eerste stap
- stap 2, wat is de tweede stap
- etc
- Verkoop structuur, speel in op de behoeftes en geef voldoende aandacht aan onderbouwing argumenten
- motief, wat is de behoefte, wat is het probleem
- visie, wat is mijn visie daarop
- oplossing, wat is de oplossing
- product benefits, wat zijn de voordelen voor de klant
- backing, waar is mijn product/ idee goed voor
- prijs, wat staat er tegenover
- verkoop, kunnen we zakendoen
Het zijn richtlijnen. Houd altijd je eigen manier zoveel mogelijk aan zodat het zuiver blijft.