Les 4 – Begin with the end in mind

Waar wil je ze afleveren? Gebruik dit als startpunt van je verhaal zodat je fluff en ruis voorkomt en on point je verhaal kan delen.

Samenvatting

Herken je dat, dat je weleens in een zaal zit en iemand aan het vertellen is. Of dat je een gesprek met iemand hebt en het duurt maar en het duurt maar. Het duurt lang voor ze bij hun punt zijn. En jij bent allang en breed afgedwaald en bezig met de taken die nog voor je liggen of de boodschappen die je moet doen. Om dat te voorkomen maken we gebruik van de kracht van reverse engineering. Begin with the end in mind zodat je verhaal een duidelijke boodschap heeft en je kunt afsluiten met een knaller. 

Inhoud - Les 4

Les 4.1 - Bepaal je doel

Bepaal vooraf je doel. Wil je inspireren, informeren, zorgen dat ze gaan nadenken of dat ze actie ondernemen?

Dit helpt:

  • Informeren: wat moet mijn publiek na afloop weten
  • Overtuigen: wat moet mijn publiek na afloop vinden of denken
  • Tot actie aanzetten: wat moet mijn publiek na afloop doen

 

Of het nu gaat om een presentatie, een training of alleen het delen van je verhaal. Je doel bepaald je kernboodschap. 

Les 4.2 - De kernboodschap

Je kernboodschap of je belofte is de rode draad in je verhaal. Het is de brug naar dat wat je wilt afleveren. 

Om deze tot stand te krijgen bedenk je:

  • Eerst dus je doel. En hoe je wilt dat mensen zich na je praatje, het lezen van je tekst zich voelen. 
  • Zijn er bepaalde punten waar je klant tegenaan loopt die je in je verhaal kunt meenemen zodat je echt laat zien, ik begrijp wat er in jouw hoofd gebeurd. Waardoor de verbinding tot stand komt. 
  • Maak een samenvatting van je verhaal door 3 punten te noteren
  • Voeg die samen tot een zo’n concreet mogelijke boodschap. Het liefst 1 zin. 

Les 4.3 - De belofte van Magnetic Storytelling

De belofte: 
Met Magnetic Storytelling creëer je verhalen die mensen raken, inspireren en verbinden, waardoor je niet alleen hun nieuwsgierigheid wekt, maar ook hun vertrouwen wint. Zodat ze sneller voor jou kiezen wanneer ze klaar zijn om hun verlangens te vervullen.

Houd altijd rekening met je ideale klant. Wie heb je tegenover je, waar lopen ze tegenaan, wat verlangen ze en wat is jouw oplossing.