Wat is een overtuiging

Een overtuiging is jouw waarheid, op basis van een conclusie die je ooit hebt getrokken vanuit een situatie of gevoel in het verleden.

Heb jij er weleens bij stil gestaan dat alles wat je doet voort komt uit een situatie in het verleden? Dat al je keuzes, handelingen en gedachten ervoor hebben gezorgd dat je nu bent waar je bent. En dat al je positieve en negatieve ervaringen ervoor zorgen dat je in het nu handelt zoals je doet?

Alles wat we doen doen we op basis van een bewuste of onbewuste overtuiging.

Een overtuiging is gebaseerd op jouw waarheid

Een overtuiging is dat wat je gelooft dat waar is. Het is jouw waarheid, jouw werkelijkheid op basis van een conclusie die je ooit hebt getrokken vanuit een situatie of gevoel in het verleden. Het is dus een resultaat van alle input die je voor waar hebt aangenomen en kan positief of negatief zijn.

Een overtuiging zorgt ervoor dat we doen wat doen op basis van de automatische piloot.

Een heel simpel voorbeeld is dat we bij een rood stoplicht stoppen en bij groen doorrijden.

Positieve en negatieve overtuigingen

Positieve overtuigingen zijn fijn. Ze bekrachtigen je, en zorgen ervoor dat je voor dingen gaat. Dat je gelooft in jezelf en weet dat je het kan. Terwijl negatieve overtuigingen je beperken in je doen en laten. Het is het onbewuste stemmetje in je hoofd dat ervoor zorgt dat je stagneert en dat je angstig en onzeker houdt. De onbewuste overtuiging is het meest hardnekkig, en stroomt heel diep in de onderstroom.

Positieve overtuigingen kunnen zijn:

  • Ik ben goed zoals ik ben
  • Als zij het kan, kan ik het ook


Negatieve overtuigingen kunnen zijn:

  • Ik kan het niet
  • Zij is beter
  • Steek je hoofd niet boven het maaiveld uit


Negatieve overtuigingen kan je herkennen aan de volgende 4 woordgroepen:

  • Moeten voldoen aan de norm: moeten, behoren, noodzakelijk, mag niet
  • Woorden met een negatieve lading: verschrikkelijk, waardeloos, mislukking
  • Alles of niets opties: altijd, alles, iedereen, nooit, goed, slecht, perfect, niemand
  • Op de persoon gebaseerd: ik ben nou eenmaal zo en zij is….


Positieve overtuigingen zijn natuurlijk fijn. En daar willen we er meer van hebben. En om je grootste potentieel te bereiken heb je af te rekenen met je negatieve overtuigingen. En het mooie is, dit kan gewoon.

Ik heb ooit weleens een presentatie gegeven, die voor geen meter ging. Ik wilde het perfect doen, had het helemaal uit mijn hoofd geleerd om controle te houden. Maar juist door die voorbereiding was ik bang dat ik dingen ging vergeten. Dat ik mijn verhaal door elkaar zou gooien en een black-out zou krijgen. Uiteindelijk was ik heel zenuwachtig en praatte ik heel snel. Ik wilde zo graag een goede indruk achterlaten en hierin had ik gefaald voor mijn gevoel.

Wel kreeg ik complimenten over hoe interessant het verhaal was. En dit gaf mij uiteindelijk kracht, dat ik wat te vertellen heb. En zorgde voor een positieve overtuiging. Gelukkig maar. Want de volgende presentaties bereidde ik alleen de sheets voor. Ik wist wat ik wilde delen en daardoor genoot ik van het vertellen. Presentaties vind ik dus lang niet zo spannend meer.

Je ziet dat een je overtuiging kan vastleggen maar een ander moment kan je overtuiging zomaar weer omgooien. En dat is het mooie aan overtuigingen. Ze zijn te veranderen.

Recap wat is een overtuiging

  • Gedachten over jezelf en jouw werkelijkheid die jij voor waar aanneemt
  • Bewuste en onbewuste overtuigingen, positieve en negatieve overtuigingen
  • Overtuigingen hebben sterk invloed op je gedrag, ze motiveren je wel of niet te handelen
  • Overtuigingen neem je automatisch aan
  • Overtuiging kan je veranderen


In de volgende NamsNotes vertel ik je hoe een overtuiging ontstaat.

Share the Post:

Andere Notes

Authentieke zichtbaarheid, de weg naar impact en klanten

In de wereld van ambitieuze vrouwelijke ondernemers en leiders, draait het om meer dan alleen een plek veroveren in de markt. Het gaat om authentieke zichtbaarheid, waarbij je jouw ware zelf omarmt en je unieke energie laat stralen. Maar hoe bereik je dat punt van echte authenticiteit en impact?

Read More